Selasa, 26 Ogos 2008

Filem Noir - Part 1

PENGENALAN
Filem Noir, Sejarah Awalnya dan Ciri-ciri.

Apabila menyentuh mengenai filem noir,pasti nama-nama seperti Orson Welles, Robert Mitchum, dan Carol Reed akan terbit di bibir para peminat serta pengkaji filem. Mereka merupakan nama-nama besar yang telah mewarnai dunia perfileman klasik global khususnya dalam genre filem noir. Karya-karya mereka kini menjadi rujukan serta kajian generasi filem era baru. Tidak kurang juga yang menjadikan karyawan-karyawan hebat ini sebagai sumber inspirasi mahupun idola di dalam cara mereka berkarya. Nama-nama lain yang turut bersinar sebagai pengarah filem noir moden termasuklah Francis Ford Coppolla.

Sejarah filem noir bermula kira-kira 60 tahun dahulu iaitu selepas perang dunia kedua tercetus. Masyarakat era moden yang bergelumang dengan korupsi, jenayah, seks dan menjadi ilham para karyawan ketika itu mengadaptasi ke dalam bentuk karya seni. Term filem noir mula di gunakan di Hollywood oleh pengkritik filem Perancis, Frank Nino dalam tahun 1946 yang di ambil dari perkataan Perancis yang bermaksud filem gelap atau black film. Filem noir klasik Hollywood secara umumnya bermula pada awal 1940-an hingga hujung 1950-an. Teknik chroriscuro dan low-key lighting dalam sinematografinya sering di kaitkan dengan filem noir. Penataan cahaya yang menampakkan bayang-bayang gelap dan sebahagian lain terang memberikan makna tersendiri iaitu keadaan hipokrasi dan korupsi masyarakat ketika itu. Masyarakat ketandusan nilai moral, bergelumang dengan jenayah dan seks serta korupsi yang berleluasa pula menjadi latar dan tema penceritaan. Babak-babak malam dan kawasan bandar menjadi latar utama dalam filem. Dari aspek editing, filem noir lebih cenderung pada down-beat editing. Ciri-ciri seperti ini jelas dalam filem Citizen Kane(1941), Murder, My Sweet(1944), The Third Man(1949) dan Touch of Evil(1958).


Watak dan Aspek Lakonan dalam Filem Noir.

Watak-watak di dalam filem juga sering di kaitkan dengan kegelapan dan bermasalah moral. Watak utama lelaki biasanya dalam keadaan yang tidak tentu arah dan mengalami pelbagai masalah dalam dirinya. Perkara ini akan mengakibatkan watak mengalami “claustrophobia” yang setusnya membawa kepada situasi pesimis, tegang dan muram. Kita seringkali akan dapat melihat watak berdasar dalam keadaan gelap, dan sebahagian lain terang. Ini juga memberi pentanda mengenai kekaburan nilai moralnya. “Femme fatale” atau watak utama wanita dalam filem noir pula berperanan mengerakkan jalan cerita dan biasanya berungsi memanupulasi watak lelaki sebagaimana watak Susan Vargas dalam Touch of Evil. Beliau merupakan seorang yang bijak, dominant dan berkuasa atas seksualitinya. Watak-watak dalam filem noir lebih realistik sifatnya kerana ia selalu merupakan manusia yang tidak terlalu baik dan tidak pula terlalu jahat.

Aspek lakonan amat penting dalam filem noir kerana berhubungkait dengan perwatakan yang agak berlainan dengan genre filem lain. Pewatakan gelap dan moral yang rendah mencorakkan filem noir dengan kehidupan watak yang hidup dalam dunia yang penuh korupsi. Menerusi watak Orson Welles dalam Touch of Evil, sebagai Hank Quinlan. Watak ini sangat mencabar dan memerlukan skil lakonan yang baik dengan gerak tubuh dan memek muka yang sesuai. Watak seorang kapten Polis Texas yang tua dan bengis ini di bawa dengan baik sekali oleh Orson Welles yang juga bertindak sebagai pengarah filem ini.

5 ulasan:

Ande Sikutawangsa berkata...

jadinya sama lah dengan kala malam bulan mengambang?

Aliff Ihsan Rahman berkata...

"Kala Malam Bulan Mengambang" mempunyai ciri-ciri filem noir yg kuat.
Aku bukan pengkritik filem tapi dr pengamatan aku. Cmtu la gamaknye..
Tp nnti nnti kite ikuti part ke-2 assignment ini..

Tp persoalan aku, adakah filem itu betul2 layak utk menang di FFM aritu..?hm~

ratnakesuma berkata...

baru aku tau apa tu film noir yg sebenarnya... terima kaseh sbb jd cgu scre x rasmi utk aku...

kaffeestube : wenig zucker berkata...

filem kala malam bulan mengambang layak menang filem terbaik dan pengarah filem terbaik.jgn di persoalkan lagi.

www.kopitiamkurangmanis.blogspot.com

Tanpa Nama berkata...

mmafkan saya kalau nk bertanya..
saya pun student jugak mcm kamu
skrg tgh pening buat tesis psl filem noir...mungkin kamu dapat bantu sy memilih tajuk yg sesuai agar objektif dan kepentingan kajian sy kukuh...
sy dah memilih tajuk,tapi tak dpt cari kepentingannye...

tajuk saya "pengaruh elemen-elemen filem noir : kajian terhadap filem kala malam bulan mengambang dan Kala (indonesia)

if u not mind, ini email sy norfa08@yahoo.com.my