Selasa, 26 Ogos 2008

LENSA LURU (ZOOM LENS) -Part 1

1. LENSA : FUNGSI DAN APLIKASINYA
Lensa merupakan aset terpenting dalam sesebuah kamera; termasuklah kamera statik, video, dan filem gambar bergerak (motion picture). Ia juga turut di gunakan dalam alat seperti binokular, microskop dan teleskop. Bertindak sebagai mata kepada sesebuah kamera, lensa akan memberi maklumat imej kepada sistem perakam kamera. Terdapat pelbagai jenis lensa kamera termasuklah lensa prima, lensa sudut-luas, lensa telefoto, lensa mata-ikan, lensa luru dan beberapa jenis lain yang dikeluarkan oleh syarikat-syarikat besar dari masa ke semasa.


2. SEJARAH LENSA LURU
Diawal penggunaannya ia digunakan dalam teleskop optikal kemudian dikembangkan penggunaannya dalam teknologi rakaman imej. Paten awal lensa telefoto juga dilengkapi elemen kanta mudah alih yang boleh diubah kepada semua jarak fokal yang ada pada lensa. Ia dipanggil lensa varifokal; apabila jarak fokal berubah, posisi fokal plane juga bergerak mengikut apa yang di baca oleh kanta fokus selepas setiap perubahan. Kemudian ia berkembang dengan penciptaan lensa luru yang lebih memberikan imej yang dalam fokus walaupun objek terlalu dekat dengan lensa dan jarak fokal kanta yang lebih efektif. Ia dipatenkan pada 1902 oleh Clie. C. Allen di Amerika Syarikat.


3. PENGENALAN KAMERA VIDEO DAN LENSA LURU
Seperti kamera filem, kamera video juga “melihat” melalui lensa. Menerusi lensa, cahaya akan dipancarkan ke charge-coupled device(CCD) lalu di bawa ke sistem perakam kamera(VCR). Imej akan dapat dilihat melalui viewfinder. Kamera video kebiasaannya dilengkapi dengan lensa luru yang sedia terbina dalam kamera. Lensa luru berupaya memberi jarak fokal yang berbeza berbanding lensa prima yang memberi jarak fokal yang tetap. Dalam kata lain, kita mampu melihat obek yang jauh kelihatan lebih dekat dan objek yang dekat kelihatan jauh. Ia digambarkan mampu memberi nisbah jarak fokal yang terpanjang ke yang paling pendek. Sebagai contoh, kanta luru yang mempunyai jarak fokal dari 100mm ke 400mm juga boleh dikatakan sebagai 4:1. atau “4x zoom” seperti yang terdapat tertulis di kamera-kamera video yang ada di pasaran kini. Terdapat dua cara luru iaitu secara manual dan automatik. Luru secara manual menggunakan gegelang luru yang dipusingkan ke kiri dan ke kanan. Ke kiri untuk luru dalam ke kanan untuk luru luar. Luru automatik pula mempunyai butang in dan out untuk luru dalam dan luru luar.

3.1 Lensa Fokus
Lensa luru juga turut disertakan dengan lensa fokus yang menentukan kejelasan subjek. Ia menentukan subjek yang dirakam luar atau dalam fokus. Fokus boleh di dapati secara manual dengan memutarkan gegelang fokus.Jurukamera boleh memilih subjek yang diingini untuk fokus atau luar fokus. Terdapat juga autofocus motor yang mengawal fokus secara automatik. Sinaran infra merah akan menyerap pantulan cahaya dari subjek di tengah-tengah bingkai(frame) dan kembali kepada sensor kamera. Bagi mendapatkan jarak subjek dengan lensa, processer akan mengira jarak yang diambil sinaran untuk memantul dan kembali. Jarak tersebut akan didarabkan dengan kelajuaan cahaya dan dibahagikan dua(kerana ia melalui jarak berganda-kepada ojek dan kembali semula). Rakaman yang luar tak terkawal seperti program live dan rakaman jenayah, autofocus digunakan. Dalam aplikasi lensa luru kepada lensa fokus, luru dalam paling maksimum(jarak fokal terpendek) kemudian fokus akan memberikan semua jarak akan kelihatan dalam fokus.


Unit utama kamera


Motor Kanta Fokus


Sistem Lensa Kamera Video


3.2 Iris
Selain itu, terdapat iris pada kamera yang berfungsi mengawal kuantiti cahaya yang masuk ke dalam lensa dan memberi dedahan cahaya yang sesuai. Iris disukat menerusi bukaannya(hentian f) yang biasanya bermula dari f1.4, f2.8, f4, f5.6, f8, f11, f16, f36. Bukaan yang sebelah kiri adalah gandaan kuantiti cahaya f number yang di sebelah kanan. Nombor yang lebih besar memberikan dedahan cahaya yang lebih kecil. Satu hentian bersamaan dengan dua kali cahaya. Formula luas bukaan iris dapat di kira dengan :-

JARAK FOKUS/DIAMETER LENSA = LUAS BUKAAN IRIS


Seperti juga mata kita yang mempunyai iris yang bertidak secara automatik, terdapat juga butang auto iris pada kamera yang mengarahkan kamera memberikan dedahan cahaya yang sesuai yang keadaan sekeliling. Namun, ketika luru dilakukan, imej akan kelihatan gelap dan cerah dalam keadaan yang tidak sesuai. Hasil rakaman akan kelihatan “cacat” dan tidak cantik. Konteks antara iris dan kanta luru adalah bukaan yang tepat akan memberikan subjek dalam keadaan fokus dan seterusnya memberikan imej luru yang cantik.

3.3 Cara-cara Menggunakan Lensa Luru:-
1. Tujukan kepada kepada subjek.
2. Luru dalam(zoom in) maksima kepada subjek.
3. Fokus subjek sehingga imej kelihatan betul-betul dalam fokus.
4. Luru luar(zoom out) untuk mencari komposisi yang diingini.
5. Tentukan hentian f yang sesuai.
6. Tekan butang RECORD untuk rakaman. Sediakan 6 saat sebelum syot sebenar dirakam.

Tiada ulasan: