Selasa, 26 Ogos 2008

LENSA LURU (ZOOM LENS) -Part 2

4. REKABENTUK LENSA LURU
Terdapat pelbagai reka bentuk untuk kanta luru. Namun, reka bentuk asas sesebuah lensa luru kebiasaannya terdiri daripada tiga kanta iaitu dua kanta cembung dan dua kanta cengkung. Dua lensa positif(cembung) diletakkan dihadapan dan dibelakang lensa negatif(cengkung). Dua lensa itu mempunyai jarak fokal yang sama manakala lensa negatif tidak. Lensa negatif itu mempunyai jarak fokal yang multak; bawah dari separuh jarak fokal lensa positif.



Lensa 3 melekat pada tempatnya tetapi lensa 1 dan lensa 3 boleh bergerak kedepan dan ke belakang. Ia boleh bergerak kerana terdapat sususan kompleks gear dan pengerak ulang-alik yang terbina dalam gegelung lensa. Kini, terdapat sesetengah lensa luru yang berteknologi tinggi yang menggunakan komputer dalm mengerakkan lensa-lensa itu.

Sebagai lensa negatif, lensa 2 bergerak dari belakang ke depan manakala lensa 1 dari depan ke belakang dalam lengkungan parabola . Dengan kata lain, pembesaran bersudut dalm sistem bervariasi ini menjadikan perubahan jarak fokal menjadi lebih efektif.

Namun, masalah utama dalam rekabentuk kanta luru adalah membuat pembetulan optik melalui keseluruhan operasi jarak dalam lensa. Ia tidak dapat membetulkan ralat optik dengan tepat kerana jarak fokal yang sering berubah-ubah berbanding lensa prima yang dapat membetulkan ralat optik dengan tepat. Lensa prima dapat melakukan ralat optik dengn tepat kerana ia hanya mempunyai satu jarak fokal yang tetap. Masalah inilah juga menyebabkan lensa luru bertindak lambat untuk mendapatkan fokus dan hanya mempunyai julat f-number yang sempit. Hal ini sudah disedari sejak awal penciptaannya dan kini teknologi dan teknik telah di cipta untuk menyelesaikan masalah ini termasuklah teknologi auto-focus yang memberikan fokus pada setiap jarak fokal dalam kanta luru. Selain itu, teknik focus pulling juga boleh menyelesaikan masalah ini.


5. JARAK FOKAL, BIDANG JARAK DAN LENSA LURU
Jarak fokal merupakan jarak yang di ukur dari lensa ke CCD. Imej akan kelihatan dekat dan jauh adalah kerana jarak fokal berubah apabila jarak lensa dan CCD berubah. Sebagaimana yang kita tahu, luru paling dalam memberikan jarak fokal paling pendek dan luru luar memberikan jarak fokal paling panjang. Jarak fokal yang panjang akan menjadikan bidang jarak kelihatan sempit. Bidang jarak(depth of field) adalah jarak antara objek-objek yang berada dalam bingkai. Terdapat tiga kedudukan asas iaitu foreground, middleground dan background. Panjang jarak antara kedudukan tersebut akan memberikan bidang jarak yang sempit atau luas.

Dalam videografi, jarak fokal dan bidang jarak akan berubah dalam pelbagai kedudukan kamera dan kedudukan serta pergerakan subjek yang ingin di rakam. Jadi, lensa luru bertindak sebagai mempermudahkan kerja jurukamera untuk mendapatkan imej yang cantik dalam pelbagai jarak fokal mahupun bidang jarak.


LURU OPTIKAL DAN LURU DIGITAL
Terdapat dua jenis luru yang ada kini, iaitu optikal dan digital. Luru optikal adalah luru yang menggunakan lensa manakala luru digital adalah luru secara interpolasi sofwer. Imej dari luru optikal lebih baik dari luru digital. Luru optikal kebiasaannya untuk jarak yang pendek dan sederhana sahaja. Ia menggunakan satu unit lensa yang membolehkan kita mengubah jarak fokal. Jadi kita dapat menggerakkan dari satu pembesaran ke pembesaran yang lebih besar. Jarak luru berkaitan dengan pembesaran maksimum dan minimum. Luru digital boleh mengambil imej yang lebih daripada luru optikal. Luru yang dibuat oleh luru digital akan menunjukan keseluruhan imej yang sampai ke CCD. Namun imej yang dihasilkan tidak cantik dan luar fokus dan terjejas jika berlaku gegaran(fotografi). Imej digitalnya akan kelihatan dan imej akan berkotak-kotak(pixel).


FOCUS PULLING
Dalam mendapatkan imej yang benar-benar berkualiti dan sempurna, teknik focus pulling adalah paling berkesan. Menerusi teknik ini, objek yang dirakam akn sentiasa dalam fokus walaupun dalam jarak fokal yang berubah-ubah. Didalam produksi filem misalnya, terdapat petugas khas yang mengendalikan focus pulling iaitu focus puller.

Secara teknikal, luru dalam paling maksimum(jarak fokal terpendek) akan memberikan semua jarak akan kelihatan dalam fokus. Namun jika dikira secara matematikal, fokus yang di berikan tidak cukup tepat dan masih ada bahagian yang kabur(luar fokus). Jadi, focus pulling akan menyelesaikan masalah ini dengan menanda fokus yang sesuai pada gegelang fokus untuk setiap jarak fokal yang diberikan. Dengan teknik ini, segala kerja kamera seperti pan, tilt, tracking, dolly dan lain-lain tidak mengganggu fokus dan imej akan sentiasa dalam kelihatan dalam fokus. Ketika meluru dalam mahupun luar, fokus akan sedikit terganggu kerana jarak fokal berubah. Focus pulling pada point pertama dan terakhir luru akan menjadikan luru yang dilakukan lebih cantik.


KELEBIHAN LENSA LURU
Kebolehan memberikan imej yang fokus dalam pelbagai jarak fokal memberikan kelebihan kepada lensa ini diguna pakai dalam semua kamera video. Lensa ini menepati kehendak kamera video yang digunakan untuk penggambaran yang pelbagai jenis. Lensa luru sesuai digunakan dalam situasi yang berbeza-beza.

Secara umumnya, terdapat dua situasi penggambaran; penggambaran terkawal dan penggambaran tidak terkawal. Penggambaran terkawal adalah seperti penggambaran drama, dokumentari(terdapat juga tidak terkawal) dan filem. Penggambaran tidak terkawal pula adalah seperti rakaman live, televisyen dan berita tempat kejadian.

Untuk penggambaran terkawal, kamera akan diletakkan di pelbagai sudut mengikut kehendak dan keperluannya. Kamera juga akan bergerak dengan pelbagai cara mengikut kerja kamera yang akan ditetapkan. Subjek dalam bingkai juga mungkin akan bergerak dan membuatkan jarak fokal dan bidang jarak berubah. Untuk mendapatkan komposisi gambar yang cantik dan sesuai, lensa luru akan membolehkan imej yang jauh mahupun dekat dengan kamera kelihatan fokus. Drama mahupun filem yang dihasilkan akan lebih berkualiti.

Bagi penggambaran luar kawalan pula, kamera akan berada dalam keadaan luar jangkaan jurukamera. Imej yang ingin dirakam mungkin jauh dan tidak dapat diambil jika menggunakan lensa prima. Dengan menggunakan kanta luru, imej yang ingin dirakam akan lebih kelihatan jelas. Namun, jika lensa ini meluru dalam lebih jauh, imej akan berada dalam luar fokus dan rakaman akan terjejas. Dalam hal ini, auto-focus memainkan peranan penting untuk memastikan imej dalam keadaan fokus sentiasa. Fungsi auto-focus ini mampu memberikan imej dalam fokus dengan cepat dalam situasi subjek bergerak atau kamera yang bergerak.

KEBURUKAN LENSA LURU
Manusia makin malas apabila semakin teknologi memudahkan kerja. Lensa luru seringkali digunakan dalam rakaman dan penggambaran untuk memudahkan kerja. Sesetengah jurukamera menggunakan lensa luru kerana malas memindahkan kamera ke tempat lain. Luru juga digunakan jurukamera yang ingin menjimatkan shot yang diambil dan mengambil jalan mudah dengan menggunakan lensa luru.Hal ini akan menyebabkan sudut kamera menjadi mangsa, komposisi yang tidak kemas dan imej yang tidak cantik.

Luru juga merupakan gaya yang menjadi ikutan pembikin filem mahupun mereka yang terlibat dalam dunia penyiaran terutamanya jurukamera. Ia seakan-akan menjadi penyakit yang merebak luas dalam pembikinan filem dan drama khursusnya. Luru yang tidak mempunyai motif dan maksud sering dilakukan dewasa ini dan menjadikan seni ini seakan-akan rendah nilainya. Berpunca dari kurangnya kefahaman mengenai bahasa visual, shot luru dilaku kan secara melulu ini juga sering dipraktikkan oleh penggiat seni ini seringkali memandang rendah nilai estatika seni filem khursusnya.

Selain itu, meluru juga berpunca dari kurangnya kefahaman tentang kesinambungan dan kontinuiti. Shot dan sudut kamera yang berubah-ubah akan memberikan jarak fokal dan bidang jarak yang berbeza. Dalam hal ini, lensa luru tidak dapat memberikan kontinuiti jarak fokal yang sama pada setiap shot dan sudut kamera. Contohnya, shot pertama; imej seorang lelaki diambil dari depan secara medium shot pada jarak fokal 36mm. Shot seterusnya pula adalah close up wajahnya pada jarak fokal 22mm. Kemudian jurukamera meluru keluar untuk medapatkan medium shot lelaki itu semula. Tiada kesinambungan antara shot yang diambil kerana jarak fokal tidak sama walaupun menggunakan jenis shot yang sama. Hal ini banyak berlaku kepada jurukamera yang tidak faham mengenai kontinuiti.


KESIMPULAN
Lensa luru dicipta untuk memudahkan kerja kamera terutamanya kamera video. Ia boleh digunakan pada masa-masa tertentu dan situasi yang sesuai.Tabiat meluru tanpa sebab dan motif haruslah dijauh kerana ia boleh merosakkan hasil rakaman. Walaupun ia kadang kala kelihatan bergaya, namun ia boleh memakan diri. Lensa luru seharusnya menjadikan menbantu hasil persembahan bukannya merosakkannya.

Tiada ulasan: